Oktober 17, 2008

'Dosa Politik' Pak Lah & Najib (Part One)

Salam Bloggers,

Pada siri kali ini saya akan membicarakan tentang 'Dosa Politik' khususnya kepada UMNO terutama sebelum dan selepas PRU 12. Mungkin artikel kali ini agak ringkas tetapi apa yang saya harapkan ialah komen terbaik dari para pengulas blog yang ada sama ada mengiyakan atau menafikannya.

Dalam bahagian pertama ini saya akan menyentuh 'Dosa Politik' Pak Lah dan Najib yang menyebabkan kekalahan teruk UMNO/BN dalam PRU 12. Cuma saya amat tidak berpuas hati kerana setakat hari ini hanya Pak Lah yang di'kambinghitam'kan oleh ahli-ahli UMNO sedangkan Najib juga antara yang menjadi faktor utama yang menyumbang kepada tsunami politik Malaysia 2008.

Tiada siapa yang dapat menafikan bahawa Pak Lah dan Najib adalah panel utama pemilihan calon UMNO/BN dalam PRU 12. seorang lagi yang terlibat telahpun di'kambinghitam'kan sedari awal kekalahan teruk parti pemerintah iaitu mantan Setiausaha Agung UMNO merangkap Ahli Parlimen Kangar (Bekas Orang Kuat Semangat 46) Dato' Seri Mohd.Radzi Tan Sri Sheikh Ahmad.Mengikut sumber terdekat, beliau juga dituduh menyelewengkan wang parti yang hendak digunakan untuk tujuan perbelanjaan PRU 12(Tuduhan ini tak dapat dibuktikan tetapi ia turut menjadi penyebab perletakan jawatan beliau dalam UMNO).

Dalam kalangan ahli UMNO, dengan tegas menyatakan bahawa UMNO/BN tewas bukan kerana kekuatan parti pembangkang tetapi akibat kelemahan dalaman parti sendiri. Ini dikukuhkan lagi dengan fakta yang berikut:

1)Pemilihan calon dilihat terang-terangan melanggar Perlembagaan UMNO. Ini menyebabkan ramai dalam kalangan Ketua Bahagian atau ahli yang memegang jawatan penting UMNO tersisih dari dipilih menjadi calon.Difahamkan lebih dari 80 orang ketua bahagian yang tidak terpilih atau digugurkan tanpa sebab sebagai calon UMNO/BN dalam PRU 12.

2)Pak Lah dikatakan menyerahkan sebahagian besar kuasa memilih calon terutama di kalangan orang muda kepada menantu kesayangannya dan akibatnya seperti yang kita lihat, ramai calon pilihan menantunya itu tewas kebanyakkan kerusi yang ditandingi.Menantunya sendiri menang atas undi pos dan sebenarnya sedang menghampiri kekalahan jika undi pos ditiadakan oleh Suruhanjaya Pilihanaya Malaysia (SPR).

3)Najib pula telah menggunakan kuasa dan kesempatan yang ada untuk memilih calon yang terdiri dari penyokong setianya dengan mengenepikan perlembagaan UMNO yang mana dia sendiri menjadi Timbalan Presidennya. Sebagai contoh saya nyatakan satu nama iaitu Cikgu Mat Rawi Kassim, yang kini menjadi ADUN N.2 Beseri, Perlis merangkap EXCO Kerajaan Negeri Perlis(Regim yang merampas kuasa dari kerajaan terdahulu).Beliau merupakan sahabat baik kepada Najib. Bahkan setiap kali Mat Rawi Kassim berkunjung ke Kuala Lumpur, dia akan menghabiskan masa bersama dengan Najib.Itu apa yang berlaku di negeri Perlis.

4)Pemilihan Azmi Khalid, seorang ahli biasa dalam cawangan UMNO RPA Batu 16, Padang Besar telah menimbulkan tanda tanya kerana jika dilihat pada umurnya yang sudah menjangkau 69 tahun dan terpilih atas sebab yang tidak diketahui menyebabkan telah menyemarakkan kemarahan dalam kalangan ahli UMNO khususnya dalam Bahagian Padang Besar yang mana ketua bahagiannya digugurkan tanpa sebab yang rasional. Kesudahannya, majoriti tinggi dalam PRU 11 yang pernah diperolehi oleh suami Normala Samsudin(yang pernah memberitahu takkan balik kerap ke Perlis kerana airnya yang kotor dan memberi kesan kepada kulit 'halus'nya)sebanyak hampir 10,000 undi berkurangan hampir setengah kepada 5000 undi menujukkan berlakunya protes senyap penyokong BN.Anehnya, kini Azmi Khalid dan para balacinya menyatakan ketua bahagian yang ada sekarang yang melakukan konspirasi untuk menjatuhkan beliau dalam PRU 12.Kini Azmi Khalid akan bertanding untuk merebut semula jawatan yang pernah beliau tidak tandingi atas alasan 'bersara dari politik'. Biasalah kalau janji seorang yang pernah dipanggil 'munafik' oleh seorang rakan politiknya.Kalau dikira pembohongan yang dibuat beliau sepanjang 4 penggal menjadi Ahli Parlimen Padang Besar maka saya langsung tidak terkejut mendengarnya.

Sebagai kesimpulannya dan mungkin juga akan menjadi kesimpulan untuk bahagian yang seterusnya, sepatutnya bukan Pak Lah sahaja tidak mempertahankan jawatan dalam parti serta kerajaan tetapi Najib juga mesti menunjukkan sikap kepimpinan yang tinggi dengan tidak bertanding dan meletakkan jawatan sebagai penanggungjawabannya atas kekalahan parti UMNO/BN dalaman PRU 12 yang lalu. Saya yakin ekonomi negara akan pulih semula jika unsur yang merosakkan ini dapat dilupuskan serta digantikan dengan unsur baru yang lebih mantap demi kelangsungan Malaysia dan keamanan rakyat selepas ini.

Mohon bercerita,

p/s: SMS sedang berlegar di negeri Perlis tentang perbuatan Ahli Parlimen Padang Besar dan Kangar yang telah bertemu dengan DSAI dan menandatangani persetujuan untuk melompat@menyertai Pakatan Rakyat. Setakat ini, belum ada sebarang penafian dari mereka berdua tentang hal ini. Apa yang tambah menarik dan mengukuhkan berita ini ialah Azmi Khalid dan Radzi Sheikh Ahmad antara ahli parlimen yang tidak turut serta dalam lawatan Ahli Parlimen Malaysia ke Taiwan baru-baru ini.

Tiada ulasan: