September 23, 2008

SIAPA LAYAK UNTUK JADI KP UMNO MALAYSIA?

Salam Bloggers!

Alhamdulillah, hari ini saya masih diberikan kekuatan oleh Allah S.W.T untuk terus menulis di dalam blog saya yang 'kerdil' ini dan sukarlah kalau nak dibandingkan dengan nama-nama besar blog di Malaysia. Alhamdulillah, kerana masih ada yang sudi menjenguk dan memberikan komen masing-masing dan kepada yang baru menyinggah saya pohonkan anda dapat meninggalkan tapak tangan anda untuk saya jejaki sambil menjalinkan persahabatan. Biarlah ada nanti perkongsian yang pintar antara kita...suatu hari...terima kasih.

Tajuk "Siapa Layak Untuk KP UMNO Malaysia" di bawah kata kunci 'BERANI, BERUBAH,SETIAKAWAN & PERJUANGAN RAKYAT" cuba mengulas seberapa 'cantik' untuk tatapan anda agar ia dapat disebarluaskan demi kelangsungan politik UMNO jika itu yang dikehendaki dan sebaliknya andai itu juga menjadi impian...

BERANI
1) KHIR TOYO (PEMUDA JAWA SEJATI - INSAN KEBANGGAAN JAWA MALAYSIA - ANAK JOYO ERODIKROMO DARI PULAU JAWA INDONESIA)

a) Berani Ubah Rupa - Kita lihat kehalusan kulit wajah mantan MB Selangor ini sebenarnya menjadi idaman banyak pihak tetapi persoalannya mahukah Perwakilan Pemuda UMNO menaikkan seorang yang pernah saya sebut sebelum ini sebagai "Model Botox" dalam 'post' saya, untuk menjadi pemimpin pemuda tersohor? Seorang yang terlalu berani merubah wajah dan rupa dikhuatiri mampu juga merubah UMNO menjadi parti yang terus tidak diyakini kemampuannya terutama selepas pasca PRU-12.

b) Berani Tukar Kerajaan - Sebagaimana yang kita maklum, inilah satu keberanian yang tiada tandingan dalam politik Malaysia apabila seorang MB(mantan) sebuah negeri kaya berani menukarkan hakmilik negerinya kepada pakatan pembangkang yang baru tak sampai sebulan pada ketika beliau berkeputusan untuk menukarkan hakmilik kerajaannya. Jika dicongak di atas kertas, maka adalah sesuatu yang menghampiri peringkat mustahil untuk berlaku di Malaysia khususnya di sebuah negeri yang kaya dan lengkap segala untuk di'serah'kan kepada pembangkang seperti yang berlaku di Selangor tetapi hakikatnya manusia yang bernama KHIR TOYO (JP) ini telah berjaya membuktikan kepada dunia bahawa tiada apa yang tidak boleh dilakukan oleh Jawa Peranakan Malaysia. Teringat kata-kata seorang sahabat berketurunan Jawa, tak ramai orang Melayu boleh buat tetapi Jawa tetap boleh!!!

c) Berani Beri Penyapu - Ini lagi satu episod 'Maha Berani' yang tiada pada mana-mana pemimpin di Malaysia termasuk PM dan TPM semasa iaitu menghargai orang bawahannya dengan Anugerah 'Penyapu' sebagai apa yng diistilahkan sebagai menghargai 'sumbangan' semasa pegawai kerajaan negeri Selangor. Bolehkah dia berkata bahawa dia takkan buat lagi kalau terpilih menjadi KP UMNO satu hari nanti kerana rasanya sampai ke hari ini belum ada permohonan maaf rasmi yang dikeluarkan oleh Khir Toyo atas apa yang pernah dilakukannya selama dia memerintah terutama bulan-bulan akhir pemerintahannya.

d) Berani Rasuah - Rasanya ini kena tanya kepada BPR sebab semua rekod difahamkan ada tetapi sengaja tidak didedahkan kepada umum. Antara yang disebut seperti kes Zero Illegal Squatters Mission,Luxurious Exco Village,Housing Project D'Kayangan,Corruption and bribery a construction project which trespasses Bukit Cahaya Seri Alam ,Zakaria Mat Deros(Allahyarham) illegal mansion,Balkis Accounts Scandal,Pig Rearing Project,Accuse of Spreading Lies About a Petition to Ban Mosques From Airing Azan.Harap-harap maklumat ini tidak tepat kerana mana mungkin seorang pemimpin yang "BERANI" sebegini hendak menjadikan dirinya seorang perasuah. Mustahil...Mustahil...Mustahil.... anda fikirlah sendiri..2)

MUKHRIZ MAHATHIR (BAPA KEPADA BAPANYA ASAL KERALA INDIA - MELAYU SEJATI???)

a) Berani Berubah Kepimpinan - Hakikatnya, dalam pemilihan jawatan di peringkat Bahagian Jerlun tidak wujud nama Mukhriz Putera Botak Bongsu Tun Dr.Mahathir(orang kata bapanya seorang negarawan)bertanding sebarang jawatan dan dia kekal statusnya sebagai ahli biasa dalam cawangan. Menurut sumber terdekat di Jerlun, rasionalnya, agar tidak berlaku sebarang perebutan di peringkat bahagian demi menjaga perpaduan ahli setempat. Ahh!!! alasan, berani berubah tetapi hakikatnya tak berani berubah pun, tengok ucapan beliau ketika menawarkan diri sebagai KP UMNO Malaysia ternyata kelembikan ucapan beliau berjaya menandingi Blog SiLembik's dan banyak isi ucapannya bergantung kepada idea lusuh bapanya yang sudah kehabisan isu hendak dipaparkan(sebab itulah TDM hendak pohon masuk kembali ke dalam UMNO walaupun dia dengan tegasnya ketika menjawab persoalan wartawan bahawa dia (TDM) takkan menyertai semula UMNO Baru yang dia tubuhkan selagi Pak Lah kekal sebagai Presidennya). Sebenarnya Mukhriz amat mengharapkan kehadiran bapanya untuk menyokong dan berkempen untuk memenangkan dia. Pada ketika bapa, ibu dan abangnya mengumukan keluar dari UMNO tetiba sahaja Mukhriz menyatakan sebab perlunya dia berada terus dalam UMNO untuk memperbetulkan UMNO..Maknanya tindakan bapanya itu salah tetapi Mukhriz dalam nada yang lain mempertahankan tindakan bapanya..Macam sesumpah pula si botak ini.(Anyway, Mak Botak, Anakpun Botak Jua...)

b) Berani Ubah Pendirian - Inilah salah satu faktor mengapa ahli UMNO perlu mengangkat Mukhriz sebagai pemimpin generasi baru kerana beliau selalunya berjaya mencuri tumpuan dengan melontarkan pandangan 'kontroversial' kepada pimpinan tertinggi parti khususnya Pak Lah (Mana ada ahli UMNO lain yang berani buat seperti ini). Bahkan Mukhriz pernah mendesak PM meletakkan jawatan dalam kerajaan dan parti dengan ugutan beliau sendiri akan meleak jawatan sekiranya desakannya tak diambil serius oleh PM tetapi sampai ke hari ini, tiada tanda-tanda Mukhriz akan meletak jawatan bahkan telah menawarkan diri untuk menambah jawatan. Mungkin faktor ini akan memberikan kelebihan kepada Mukhriz dalam pemilihan UMNO nanti. Itupun kalau ahli UMNO terus memperbodoh-bodoh-bodohkan diri untuk sanggup memilih pemimpin berdasarkan keturunannya yang tersohor.


C) Berani Bertanding Tetapi Tidak Bertanding - Entah apa alasannya untuk tidak bertanding sebarang jawatan dalam Pemuda UMNO Bahagian. Bagaimana seorang pemimpin boleh mengatakan dirinya memahami kesusah-payahan dan penderitaan ahli di peringkat akar umbi jika diri sendiri tidak pernah merasa keperitan dan keperihan sebagai ahli bawahan.Inikan pula hendak bertanding jawatan tertinggi Pemuda UMNO. Apakah UMNO Parti untuk anak-anak orang yang ELIT? Atas sebab itu, siapa yang tidak memenuhi ciri-ciri keperkasaan tersebut tak boleh mencium langsung hajat untuk bertanding jawatan tertinggi yang ada. Bagaimana suara akar umbi mampu dibawa ke peringkat atasan jika "tapak kaki langsung tak pernah merasai ketajaman duri semalu"? Atau adakah sekali lagi faktor ini akan memberikan kelebihan kepada Mukhriz? Saya katakan YA kalau majoriti ahli perwakilan Pemuda yang "berprinsip" sanggup untuk terus diperBODOH-BODOH-BODOH-BODOHkan demi kelangsungan prinsip berjuang untuk perut sendiri.

3) KHAIRI JAMALUDDIN (KEDI DARI REMBAU LAHIRNYA DI KUWAIT, BESARNYA DI SINGAPURA, BELAJARNYA PULA FUIYOO!!! OXFORD???!!!)
a) Setiakawan dengan Singapura - Umum mengetahui betapa akrabnya "Si Kedi" ini dengan Singapura. Oleh sebab itu, saya menyatakan prinsip setiakawan yang pertama "Budak Hitam" ini ialah Malaysia mesti mempunyai satu hubungan diplomatik yang baik seperti hubungan sentimental "Si Kitol" dengan negara Kota Singa ini. Ini jelas dilihat apabila Malaysia kehilangan apa yang dipanggil "Pulau Putih Mata" atau namanya sebelum bertukar milik "Pulau Batu Putih", tiada kedengaran kenyataan keras dari "Bakal KP UMNO Malaysia" yang kaya raya ini menentang keputusan tersebut bahkan akur dengan kenyataan lembik para menteri yang 'BODOH' kerana gagal mempertahankan hak dan kedaulatan negara. Sepatutnya menteri terlibat meletak jawatan atau balik kampung dan tidak lagi menunjukkan muka di khalayak. Bagaimana seluruh rakyat boleh yakin dengan "SI KEDI@SI HITAM@SI KITOL" ini jika hal berkaitan kedaulatan negara langsung tidak dipertahankan.

b) Setiakawan dengan Kontraktor Besar - Objektif utama untuk mengaut dengan rakusnya seberapa banyak harta dan khazanah negara yang ada selama mana memegang kuasa. Apa jua projek dari sekecil-kecil hingga sebesar-besar tender kerajaan mestilah melalui setiakawannya dahulu sebelum mendapat sebarang kelulusan. Siapa tak tahu tentang ECM-Libra yang mana antara syarikat naungannya ialah POS MALAYSIA yang mendapat keuntungan berjuta secara percuma apabila PM menetapkan rebet petroleum dibayar melalui kaunter POS MALAYSIA. Kalau tidak kerana "setiakawan" mana mungkin budak ini akan menjadi kaya sekelip mata kerana jika dilihat latar belakang keluarganya jelas menunjukkan kekayaan yang tak seberapa kerana bapanya seorang pegawai tertinggi kerajaan bukannya ahli perniagaan ternama.Saya yakim majoriti perwakilan akan tetap memberikan undi mereka kepada Si Kitol ini jika perwakilan tersebut tiada nilai jatidiri dalam membela perjuangan UMNO dan bangsa Melayu.Hanya jika mereka yakin bahawa dengan memilih orang elit yang kuat memakan harta negara, orang yang kaya atas kesempatan dan kerakusan yang ada, orang yang mampu memberikan duit poket bila bersalaman, orang yang penuh retorik bila berpolitik. Hanya perwakilan yang murah nilai diri akan memberi kepada budak ini dan hasilnya kita akan lihat UMNO akan terus hancur dan tidak lagi dipercayai golongan muda sebagaimana telah dibuktikan dalam 'by-election' baru-baru ini.

c) Setiakawan dengan Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI) - Ini mungkin faktor terkuat yang mampu melembutkan hati semua pihak untuk memberikan undi mereka kepada KJ. Siapa dapat nafikan, orang yang menjadi pelakon utama dalam scene drama bertajuk " Penyerahan Pasportmu' arahan SiMaNGKuKedi. Mengapa perlu wujud KJ dalam aksi 'panas' ini? Mengapa tidak diberi sahaja secara rahsia oleh mana-mana pegawai yang jabatan berkenaan? Adakah dia dan DSAI mempunyai perancangan sulit untuk menghancurkan UMNO sebagai membalas dendam terhadap apa yang telah dilakukan ke atas 'sifu' KJ? Di sini jelas bahawa budak hitam ini mempunyai link yang terlalu besar dan kuat ditambah dengan kekuatan kewangan yang sedia ada dan terus masuk saat demi saat. Lakonannya di pentas ceramah UMNO sekadar menutup bangkai gajah yang busuk sahaja kerana kita belum pernah mendengar secara rasmi penafian budak kedi ini tentang skandal 'Setiakawan Dengan DSAI' setakat ini.DSAI sendiri tak pernah mahu meemberi komen tentang hal berkaitan dan seolah sengaja beliau biarkan spekulasi ini bertiup dan berlalu.

4)ZAHIDI ZAINUL ABIDIN (PERJUANGAN RAKYAT)
a) Anak Kampung - Siapa boleh nafikan akan Zahidi ini datangnya dari sebuah perkampungan Melayu di Padang Besar? Beliau memanjat tangga politik dari bawah dan memahami akar umbi secara mendalam kerana beliau sudah merasai semua kepayahan bermula dari ahli biasa sehingga menjawat jawatan Ketua Bahagian.Malangnya, ramai yang seolah cemburu dengan reputasi semasa beliau sehingga sanggup menjalankan taktik kotor sehingga nama beliau digugurkan tetapi beliau tetap dengan UMNO, tiada istilah merajuk seperti dua tiga orang tua yang ada.

b) Berjuang Demi Rakyat - Datuk Zahidi dalam kawasannya amat dikenali sebagai seorang pemimpin yang mudah didekati dan tidak mempunyai protokol yang ketat, mesra dan amat digemari. Musuh politik menghadapi masalah untuk memburukkan personaliti beliau kerana terbukti beliau sentiasa cuba memberikan perkhidmatan yang terbaik sama ada ketika memegang jawatan Adun ataupun tidak. Beliau pernah jatuh bangun bersama Pak Lah pada tahun 1986. Kereta Proton berwarna putih yang sering dinaikinya bersama Pak Lah masih disimpan sebagai bukti perjuangan yang tidak memandang kedudukan semasa sebagai alat untuk melemahkan jatidiri perjuangannya. Ini yang saya rasa antara ciri unik yang terdapat dalam dirinya.

c) SetiaLawan - Dalam beberapa isu yang ada, Zahidi dilihat suka menentang arus seperti apa yang pernah berlaku ketika isu pertelagahan antara Pak Lah dengan Mahathir yang mana Zahidi memilih untuk menjemput Che Det bagi merasmikan Persidangan UMNO Bahagian Padang Besar, dalam isu watikah MB Perlis pasca PRU 12 pula Zahidi memilih untuk berdiri atas dasar beliau ialah Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO dan Barisan Nasional Perlis walaupun jika beliau mahu beliau boleh berbaik dengan MB yang baru,hakikatnya demi memperjuangkan dasar UMNO sebagai parti yang berdiri atas perlembagaan beliau sanggup menerima hukuman, makian, cercaan. Zahidi seorang yang setia kepada UMNO. Walaupun ada cubaan untuk menyabitkan beliau dengan tuduhan khianat kepada parti ketika PRU 12 yang lalu.Semua itu gagal.Terkini menghadapi saingan mantan Ketua UMNO Bahagian Padang Besar yang sepatutnya sudah menjadi ahli persatuan MUBARAK tetapi dengan kelicikan memotong di selekoh pada hari terakhir sebelum PRU-12 beliau masih berjaya menjadi calon walaupun dengan jelas melanggar peruntukan 10.9 Perlembagaan UMNO dengan alasan PM masih hendakkan dia berkhidmat (akhirnya menjadi Pemeriksa Kira-Kira Kerajaan)tetapi kini lantang bercakap soal perlembagaan (Bodoh dan bacul punya pemimpin!!!)


Beza Antara Mereka

Adakah umum akan mengenali Mukhriz jika dia bukan anak kepada Mantan PM Malaysia?

Adakah umum akan mengenali Khairi jika dia bukan Menantu Kesayangan Pak Lah?

Adakah Khir Joyo ini mampu mengukuhkan kewangannya jika tidak kerana pernah memegang jawatan MB sebuah negeri yang kaya?

Adakah Pemuda UMNO seluruh Malaysia masih mempunyai sikap untuk menunggu pemberian LABA tanpa memikirkan akan DOSA dan PAHALA jika mereka hendak memberikan undi mereka tersebut?

Adakah mereka rela UMNO dirosakkan dan dihancurkan oleh undi mereka kepada pemimpin yang lemah pada hakikat dan tidak kuat jatidirinya?

Adakah Zahidi mampu dengan sumber yang terhad jika dibandingkan dengan 3 Pra Jutawan yang turut bersaing untuk jawatan ini untuk menarik perhatian serta undi mereka yang menjadi perwakilan?

Mungkinkah UMNO masih seperti apa yang disebut sebagai UMNO 3M (MEETING, MAKAN, MONEY) hingga mampu untuk menafikan sebarang impian insan kerdil dari segi harta seperti Zahidi?

Boleh faktor 3B (BOTOX(WAJAH), BOTAK(KEPALA), BODEK(PAK MERTUA)) ini boleh ditandingi oleh faktor 1B (BERJUANG) yang ada pada orang Padang Besar ini?


Jawapannya terserah kamu!!!


p/s: maaf kalau kasar bila bicara tentang perosak UMNO seperti Suami kepada Normala Samsudin, kalau ada yang tidak berpuas hati sila beri komen anda! Saya akan jawab!

mohon mencadangkan!

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam perjuangan,

fakta saudara banyak kebenaran dan tidak diragui..rasionalnya UMNO perlu balik ke pangkal jalan bagi menamatkan riwayat dynasti yang bermaharaja lela..datuk zahidi is the best candidate..harap saudara keluarkan lagi fakta-fakta yang memperkuatkan lagi kemaraan datuk zahidi di ambang pemilihan bagi menyedarkan semua rakyat dan perwakilan umno..selamat berjuang..

-zam-

perfectwater75 berkata...

Salam,

Saudara zam,Walau mungkin ada juga kekurangan pada Datuk Zahidi namun saya tetap yakin dia adalah pilhan terbaik antara calon yang ada.

thx!

hafiz berkata...

hahaha bestla! hidup jawa!!!! jawa tu kira melayu jugak ek hahahha diaorang punya percaturan untuk wang dan kuasa....rakyat tersepit, tertangkap...siapalah kita dimata mereka dan siapalah mereka dimata kita! teruskan tulisanmu kerna tulisan lebih bahaya dari bom! hahaha

perfectwater75 berkata...

Salam,

thx hafiz...bukan saya pertikaikan kejawaan sesiapa tetapi makin keliru hidup di Malaysia lantaran perjuangan Melayu yang bagaimana hendak ditegakkan...Melayu Jawa? Melayu Mamak India? Melayu Siam? Melayu Bajau Sabah?Melayu Berunai Sabah?Melayu Sungai Sabah? Melayu Bidayuh Sabah? yang betulnya Iban bukan Melayu...

thx!