Oktober 13, 2008

Detik Kejatuhan Dinasti Badawi(2003-2009)

Salam Bloggers!

Tanggal 9 Oktober 2008 lalu telah mencipta sejarah sebagai detik permulaan tumbangnya sebuah dinasti agung yang memerintah Negara Malaysia sejak 2003 selepas berlakunya peralihan kuasa mengikut hukum Faraid Mazhab Hadhari. Sesungguhnya ia amat dinantikan oleh sebahagian besar pengikut-pengikut bakal Khalifah Khulafa’Hadhariyyin yang seterusnya iaitu Amirul Wazirin Al-Muhammadi An-Najiib Ar-Razaqi Al-Manfusi Fi La.

Apa yang paling melucukan dalam drama peralihan kuasa ini ialah beberapa perkara yang dilupa atau sengaja dilupakan dalam tidur dan jaga. Antara perkara yang dilupakan ialah seperti berikut:

1)Mengapa hanya Amirul Wazirin Abdullah Ahmad Al-Hajj Al-Badawi sahaja yang perlu bertanggungjawab terhadap kekalahan teruk dalam PRU-12 sedangkan beberapa orang yang kekal memegang jawatan Pengerusi Perhubungan UMNO dan BN Negeri yang dirampas pembangkang tidak pula berniat meneruskan apa yang dibuat oleh Imam Besar Hadhari semalam. Bahkan ada di antara mereka yang mengeluarkan kenyataan menyokong tindakan ‘boss’ mereka tanpa menyedari bahawa mereka juga mesti melaksanakan tingkah yang sama jika mereka menyatakan sokongan terhadap apa yang dibuat oleh pemimpin tertinggi mereka. Mereka seperti Annuar Musa Al-Kelantani, Tajol Rosli Al-Beraqi, Mahazir Khalid Al-Qadhi wa ghairi zaalik. Mengapa mereka masih dengan muka tebal bahkan lebih tebal dari kulit khinzir langsung tiada hajat untuk melepaskan jawatan sebagai penanggungjawaban mereka terhadap kekalahan parti dalam PRU-12 yang lalu?

2)Mengapa Suami bakal Wanita Pertama Malaysia selepas Mac 2009 tidak juga meletakkan jawatan sebagai rasa tanggungjawab atas kekalahan teruk BN dalam PRU-12? Hakikatnya beliau yang turut terlibat dalam memilih calon-calon yang akan bertanding dalam PRU-12 tersebut hingga mengenepikan nama-nama mereka yang terdiri dari Ketua UMNO Bahagian yang ternyata layak untuk menjadi calon mengikut perlembagaan UMNO. Seorang lagi yang terlibat dalam urusan memilih calon telahpun digugurkan@dipecat dari jawatan Setiausaha Agung UMNO bahkan individu tersebut juga dituduh dengan melakukan penyelewengan wang pilihanraya sebagai usaha untuk mengkambinghitamkan seseorang atas kekalahan teruk dalam PRU-12 tersebut.

3)Mengapa UMNO terlalu takut untuk memecat keahlian Tun Dr. Mahathir (TDM) selepas banyak kenyataan beliau sama ada sebelum dan selepas pasca PRU-12 menyebabkan kegoncangan yang amat dahsyat dalam politik BN khususnya UMNO? Jika kenyataan seorang pemimpin tertinggi yang mengulas TDM sebagai seorang yang terlalu kuat dan pengaruh hingga menyebabkan tiada apa tindakan boleh diambil ke atas beliau dan akhirnya TDM dengan berani mengisytiharkan dirinya keluar dari UMNO bersyarat dan kini mahu menyertai semula UMNO yang di'khianati'nya pada waktu sebelum dan selepas PRU-12. UMNO terlalu lemah dan mengamalkan ‘double standard’ jika hendak menghukum seseorang ahlinya.UMNO berdiri atas nama parti bukan individu. Tak payahlah UMNO terus mengagungkan individu sepertimana yang PKR lakukan kerana ia meletakkan UMNO sama sahaja dengan PKR.Kini Mukhriz Mahathir pula sedang menaiki tangga kepemimpinan UMNO dengan pembawaan TDM dalam setiap 'sabda' dan 'taqrir'nya.

4)Hakikatnya kini UMNO mengamalkan sistem FARAID atau pusaka yang menghalalkan peralihan kuasa mengikut kuasa presiden semasa tanpa memikirkan hak-hak ahli akar umbi yang sewajibnya diberikan kuasa penuh tanpa tekanan sama ada untuk bertanding mana-mana jawatan dan bersuara memperbetulkan UMNO. Kenapa ada lagi ahli UMNO yang begitu ‘bodoh’ dan ‘bengong’ menerima sahaja apa jua pilihan dan kehendak pimpinan tertinggi parti walaupun tahu pilihan tersebut bukanlah yang terbaik untuk mengembalikan semula keyakinan rakyat kepada UMNO. Mengapa perlu dibiarkan individu pengkhianat yang ada dalam UMNO melanggar perlembagaan UMNO terutama fasal 10.3 dan 20.8 begitu sahaja tanpa ada sebarang tindakan? Kita lihat Badan Pencegah Rasuah(BPR) sendiri ‘masih lagi’ menyiasat laporan rasuah yang melibatkan dua orang pimpinan tertinggi UMNO hingga ke hari ini. Dalam pada itu, muncul pula kenyataan Lembaga Disiplin dan Tatatertib UMNO menghukum beberapa orang ahli atas kesalahan yang sama sehingga menggagalkan hasrat mereka untuk mencabar orang-orang tuan UMNO yang ada. Nyatalah UMNO banyak beretorik dalam mengendalikan isu berkaitan. Usah bicara soal akar budi bangsa kalau anak dan isteripun tidak menepati maksud ‘akar budi bangsa’. Hakikatnya kalau hendak menilai seseorang, kita mesti melihat kelakuan anak atau isteri jika mereka seorang lelaki dan begitu juga sebaliknya. Namun, apa yang tertera pada mata umum ahli UMNO di Malaysia seolah-olah tidak ‘alert’ langsung dengan kehancuran yang sedang dicipta ini.

Kesimpulannya, UMNO akan lebih cepat mati kalau tidak dipulihkan dari segenap aspek, pemimpin pula tanpa mengira kedudukan atau kasta mestilah dilupuskan jika terbukti mereka tidak mampu untuk menjana UMNO yang lebih gemilang pada masa akan datang atau mungkinkah UMNO akan wafat menjelang umurnya 63 tahun pada 2009?Kepada yang setia menanti imbuhan menjelang pemilihan, terimalah kalau itu juga anda anggapkan sebagai 'sedekah' dari calon-calon yang bertanding.....

Mohon bicara lagi,

7 ulasan:

Fazrulls berkata...

Hee.. Orait..nice post,

Keep it UP...

perfectwater75 berkata...

Salam!

thx fazrul shahril...

dh jenguk cabaipadi? boleh tahan post kali ni...

Tanpa Nama berkata...

Salam Tuan Tanah :-)

Akan tiba masanya kejatuhan Dinasti Kebathilan dan diganti dengan Dinasti Kebenaran.

Mudah-mudahan, kita sempat menyaksikan kejadian itu.

perfectwater75 berkata...

Salam...,

Terima kasih Puan Aflah...

Tanpa Nama berkata...

Brooo...

Amirul Wazirin Abdullah Ahmad Al-Hajj Al-Badawi <--best nama nih! Arab abis bunyinyaaa! huhuhu...

Takpe laa,lepas Najib naik,ada pulak nama2 baru yg bakal naik nanti!

Kekayaan itu..Dari mereka utk mereka!

Roger!

The Island of NAMOYAKI, berkata...

Assalamualaikum warahmatullah..,

Demi air dan sifat-sifatnya..

Demi As ma ul HusnaNya.

Salah hormat dan salam kenal,
ZUL RAHMAN

Laxmana berkata...

Salam...

Boleh tahan entri kali ni bro.... huhu

p/s : to Aflah, Puan pecaye dengan dongeng tak? Mitos?