Mei 04, 2009

“Raja Adil Raja Diakur, Raja Zalim Raja Ditegur” Sekadar Renungan Bagi Mereka Yang Mahu Mengerti...

Salam Bloggers!

Saya amat terkesan sekali bila membaca bingkisan terkini dari sahabat yang dikasihi iaitu Dr.Mohd. Asri Zainal Abidin. Moga kita sama-sama akan lebih terbuka khususnya bila membicarakan isu 'panas' seperti ini. Bukan hendak menderhaka tetapi biarlah apa yang rasional kita pertimbangkan dan bukan memainkan 'emosi' sekadar meraih undi yang semkain hilang oleh pihak tertentu.

Bacalah! Dengan Nama Tuhanmu Yang Menciptakan...

Rencana ini dipetik dari laman web MINDA TAJDID buat bacaan seluruh ummah yang mahu berfikir...

Jiwa ‘Kehambaan’ Melayu Menghalang Pembaharuan
Disiarkan pada May 03, 2009 dalam kategori Dakwah |

Dr Mohd Asri b. Zainul Abidin: “Raja Adil Raja Diakur, Raja Zalim Raja Ditegur”

Dalam semangat sesetengah pihak untuk menegakkan ‘kedaulatan melayu’ maka berbagai-bagai slogan kemelayuan dikeluarkan. Ada yang kata kita berbangga menjadi melayu sebab kitalah kaum asal di Nusantara ini. Ada yang kata kita berbangga menjadi melayu kerana sejarah kesultanan dan kepahlawanan melayu. Apatah lagi ketika dunia hanya tinggal beberapa belas raja, sembilan daripadanya dimiliki oleh orang melayu.

Ada yang kata orang melayu itu istimewa disebabkan adat dan budaya. Berbagai-bagai lagi yang disebutkan dalam menuntut kemuliaan dan ketinggian kaum. Namun bagi saya, kemuliaan orang melayu yang sebenar dan kekal adalah kerana mereka menganut Islam. Mereka tidak kekal mulia dengan adat atau kesultanan atau budaya atau apa saja, mereka akan kekal mulia kerana akidah Islam dan jika mereka berpegang kuat dengan Islam.

Hari ini budaya dan bahasa melayu sudah banyak yang dilupa, sejarah kesultanan atau kepahlawanan melayu pun banyak perkara yang wajar dinilai semula. Adapun Islam, ia agama Allah yang sejagat, bukan hanya khusus di alam melayu atau hanya untuk orang melayu. Keberkatan dan kemuliaan akan dikurniakan kepada sesiapa yang berpegang dengannya sekalipun tanpa sejarah bangsa dan raja.

Firman Allah:

Ketahuilah! Sesungguhnya wali-wali Allah, tidak ada kebimbangan sesuatu menimpa mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita. (mereka itu) orang-orang yang beriman serta mereka pula sentiasa bertaqwa. Untuk mereka kegembiraan dalam kehidupan dunia dan akhirat; tidak ada sebarang perubahan pada kalimat-kalimat Allah (janji-janjiNya), yang demikian itulah kejayaan yang besar. Dan janganlah engkau (Wahai Muhammad) didukacitakan oleh kata-kata mereka (yang menentang); kerana sesungguhnya segala kemuliaan bagi Allah; Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Yang Maha mengetahui. (Surah Yunus: 62-65).

Jikalah kepahlawanan melayu hendak dijadikan teladan, saya fikir banyak perkara yang perlu ditapis. Hang Tuah yang kononnya hidup pada zaman kegemilangan Kesultanan Melaka tentu tidak relevan lagi di zaman kita untuk dianggap wira dan teladan. Wataknya itu mungkin sesuai untuk masyarakat yang berpegang kepada feudalisme yang taat patuh kepada golongan bangsawan secara membuta tuli.

Hal yang sama berlaku juga dalam sejarah bangsa-bangsa feudalistik yang lain. Cerita tindakan Hang Tuah membawa lari Tun Teja dari Pahang untuk memenuhi ‘selera’ Sultan Melaka ketika itu, bukanlah tindakan yang terpuji. Ia salah dari segi nilai kesopanan, apatah lagi jika dinilai di sudut ajaran Islam.

Namun, masyarakat melayu ketika itu barangkali dapat menerimanya disebabkan kehendak ‘sultan’ atau ‘raja’ dalam masyarakat melayu itu mengatasi segala-galanya. Bahkan sultan atau raja bagi mereka mengatasi undang-undang dan peraturan. Dalam sejarah, bahasa dan adat yang digunakan oleh orang melayu di hadapan sultan atau raja menggambarkan sikap berlebih-lebihan dalam memuja raja serta menghina atau ‘menghambakan’ rakyat.

Ia sudah pasti tidak serasi dengan ruh ajaran Islam yang membebaskan manusia dari perhambaan sesama manusia atau makhluk, kepada mengabdikan diri hanya kepada Allah. Dalam sejarah atau ‘lagenda’ kesultanan melayu juga, bukan sedikit tindakan sultan atau raja melayu yang amat menyanggahi keadilan, tidak masuk akal, sekaligus bercanggah dengan Islam.

Orang melayu dalam banyak keadaan mendiamkan diri dan berkata: “Kita rakyat, baginda raja”. Falsafah raja adalah ‘jelmaan tuhan’ yang dianuti oleh sesetengah agama, walaupun tidak disebut dalam masyarakat melayu, namun ia menjelma dalam penghayatan. Sehingga perkataan ‘daulat raja’ difahami sesetengah masyarakat bahawa tuhan menurunkan bencana kepada sesiapa yang tidak menghormati raja.

Bahkan adat-istiadat istana itu sendiri seperti cara ‘mengadap atau menyembah duli’ bukan berasal dari ajaran Islam. Walaupun Islam masuk ke dalam istana dan masyarakat melayu, tetapi berhubung dengan adat keistanaan, banyak yang belum berjya diislamisasikan.

Tidak dinafikan golongan agama, ada yang berjaya mempengaruhi dan menasihati sesetengah raja melayu. Terdapat juga sultan-sultan melayu yang berpegang dengan Islam dan disanjungi kebaikan dan keadilan mereka. Namun, dalam banyak keadaan jiwa feudalistik melayu menghalang atau melambatkan proses mengislamisasikan pemikiran melayu berhubung dengan raja. Anasir itu ada yang berlarutan sehinggalah ke zaman moden ini.

Tokoh-tokoh politik berbangsa melayu samada pro-islam atau apa saja, bagaimana ‘sakan’ pun mereka mengkritik kerajaan; dari segi belanjawan, pembaziran, tindak-tanduk, pembahagian projek, kepatuhan kepada undang-undang dan agama dan berbagai hal yang lain, apakah mereka sanggup bertanya hal yang sama jika dikaitkan dengan ‘istana’. Jawapan sudah pasti tidak atau amat sedikit, walaupun memang banyak bisikan dalam senyap. Sehingga saya berjumpa sesetengah orang yang mengharamkan ‘yoga’ atas alasan kerana ada unsur agama lain antaranya merapatkan kedua belah tangan seperti ‘menyembah berhala’. Saya bertanya: “tidakkah perbuatan yang sama dilakukan dalam istiadat melayu mengadap raja?”. Dia menjawab: “oh itu lain, saya tidak mahu masuk campur”.

Tulisan ini bukan menghina sejarah istana atau raja. Apa yang hendak saya tegaskan adalah kemuliaan kita apabila kita berpegang dengan Islam. Tiada masalah dengan istana atau kesultanan melayu. Saya hanya menyebut latar masyarakat kita. Institusi ini boleh dikekalkan seperti mana United Kingdom masih mengenalkan Queen mereka.

Namun, proses pembaharuan minda berkaitan istana masih diperlukan. Apatah lagi istana dianggap memayungi Islam. Banyak institusi-institusi Islam di bawah istana. Tiada penguasa yang tidak boleh dinilai dan ditegur untuk kebaikan diri mereka dan rakyat jelata. Sepertimana kerajaan ditegur dan dikritik, demikian juga raja dan sultan. Jika ia hal peribadi, ditegur secara tertutup dan peribadi. Jika ia hak atau isu awam, orang awam dan rakyat berhak menuntutnya.

Saya menyebut hal demi kebaikan institusi kesultanan itu sendiri, agar berkesinambungannya secara mulia dan dihormati rakyat. Dalam rekod melayu moden, orang melayu telah banyak mempertahankan institusi kesultanan mereka, walaupun tidak banyak keadaan yang menunjukkan sebaliknya. Adapun saya, tidaklah bersetuju dengan kata-kata Hang Jebat: “raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah”. Saya tidak bersetuju dengan perkataan ‘sembah’ yang disebut oleh Hang Jebat, sebab saya tidak menyembah raja. Saya kata: “raja adil raja ditaati, raja zalim raja dibantahi atau dinasihati”.

Tiada beza antara rakyat dan raja atau menteri atau bangsawan mana sekalipun di hadapan keadilan dan hak. Islam tidak pernah mengajar jiwa feudalistik yang meletakkan bagi bangsawan hukuman yang berbeza dengan rakyat. Rasulullah s.a.w menyebut:

“Sesungguhnya binasa orang yang terdahulu daripada kamu kerana mereka itu apabila seorang bangsawan dalam kalangan mereka mencuri, dia dibiarkan. Apabila seorang yang lemah dalam kalangan mereka mencuri, dilaksanakan hukum ke atasnya. Demi Allah! Jika Fatimah anak Muhammad (puteri Rasulullah) itu mencuri, nescaya ku potong tangannya” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Saya seorang muslim, saya juga seorang melayu. Saya tidak nafikan orang melayu dan kesultanan kita ada keistimewaan yang tersendiri. Namun, saya percaya jika kita berbicara soal sejarah bangsa, setiap bangsa ada sejarah mereka. Jika soal budaya dan adat, setiap bangsa memilikinya. Jika soal bahasa dan sastera, setiap bangsa ada latar mereka.

Namun jika kita berbicara rahmat Allah yang menunjukkan Islam kepada orang melayu, ia adalah sesuatu yang istimewa. Ia membolehkan melayu itu bergabung dengan sejarah hidayah dan alam yang merentasi segala rupa bangsa dan budaya. Ia menjadikan kita bersaudara dengan berbagai bangsa di dunia atas kalimah Allah dan menjadikan kita merasai sejarah kegemilangan Islam sebahagian dari sejarah kita bersama. Cuma yang tinggal, sejauh manakah kita berjaya melayari bahtera keagungan Islam pada zaman yang mencabar ini?

Zaman sudah berubah. Minda dan cara fikir generasi baru juga sudah berbeza. Sejarah juga akan berubah. Sesiapa yang enggan berubah, mungkin dia diubah.

p/s: Masih adakah umat Melayu yang mahu merubah dirinya? Kita tunggu.............

thx!

27 ulasan:

Grand Marquis berkata...

Satu artikel yang baik dari Dr. Asri. Cuma kadang-kadang kita hanya terkesan bila apa yang ditulis beliau menyebelahi kita. Tetapi bila apa yang diperkatakan tidak menyebelahi kita, maka kita akan melenting dan menafikan apa yang di perkatakannya.

Saya masih ingat lagi ada penceramah PAS yang melabelkan beliau sebagai bapak syaitan semata-mata kerana tulisan beliau mengkritik pas.

wallahualam.

p.s. comment ini bersifat umum dan tidak bermotifkan politik. Sekadar untuk kita buat renungan

perfectwater75 berkata...

Salam,

Saya secara peribadi sentiasa konsisten dengan pendapat Dr.Maza. Saya akui juga pernah mendengar kata 'pujian' sebgitu keluar dari mulut seorang penceramah dari parti yang menjadi ahli Pakatan Rakyat. Saya sehingga sekarang langsung hilang penghormatan kepada si fulan itu.. Terima kasih atas komen saudara.

akira® berkata...

salam semua...

aku petik dari tulisan Hishamudin Rais untuk tatapan semua.

Penghormatan diberi, bukan boleh diminta-minta. Individu dihormati bukan kerana paksaan undang-undang atau akta kejam. Kalau ada sesiapa tidak ingin menghormati tuan, mandor, ketua pejabat, cikgu atau raja - tidak ada apa-apa yang boleh dilakukan. Menangkap, merotan atau memenjarakan seseorang tidak akan melahirkan apa-apa penghormatan.

Che Guevera dihormati anak-anak muda di seluruh dunia bukan kerana ada undang-undang daripada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu atau ada arahan daripada IMF atau Mahkamah Dunia. Che diberi penghormatan kerana hati naluri anak-anak muda mahu menghormatinya.

Che Guevera tidak pernah meminta-minta penghormatan ini kerana dia telah lama mati.

Penghormatan yang ditimbulkan melalui undang-undang, kuasa atau pangkat bukan penghormatan sebenar; ini semua penghormatan yang pura-pura. Dr Mahathir Mohamad satu ketika dahulu dihormati kerana dapat memberi habuan kontrak.

Malah Mahathir sendiri sedar hingga dia membebel sesudah kalah untuk menjadi delegasi Kubang Pasu ke perhimpunan United Malays National Organisation pada 2006 dahulu. Dia membebel kerana tidak ada lagi orang yang datang mencium tangannya.

Lihat pula Abdullah Ahmad Badawi. Belum pun tamat tempohnya sebagai perdana menteri – kerana tandatangannya tidak lagi laku dan tidak mendatangkan kontrak – tidak ramai menteri dan para pembodek berhari raya di Kepala Batas tahun lalu.

Berilah apa sahaja nama dan darjah penghormatan – Tun, Tan atau Tin – ia hanya tin-tin yang kosong dan tidak membawa apa-apa pengertian. Pakaikan baju kuning, merah atau kelabu, pasangkanlah tanjak tujuh tingkat, semuanya tidak ada makna.
Rasa hormat datang daripada hati.

Pada 1964 Jean Paul Sartre dianugerah Hadiah Nobel Sastera. Dia tidak datang mengambil hadiah ini. Malah Sartre langsung tidak ambil peduli. Dia menolak penghormatan yang mengada-ada. Tetapi idea dan falsafah Sartre masih menggegarkan dunia. Idea dan falsafah inilah yang dinobatkan untuk dihormati, daripada segala bentuk penghormatan yang pura-pura.

Bagitu juga Le Duc Tho yang mendapat Hadiah Nobel Keamanan pada 1973. Dia juga tidak pergi ke Stockholm untuk mengambilnya. Hingga ke hari ini Duc Tho masih dihormati dan diingati sebagai patriot Vietnam yang merangka dan membuka jalan damai untuk negaranya pada 1972.

Justeru apabila ada gerombolan yang meloncat mengambur meminta dan memaksa orang ramai agar menghormati raja, maka permintaan ini kelihatan sebagai lawak bodoh. Meminta dihormati, memaksa dihormati - atau melembagakan penghormatan - bukan penghormatan namanya.

Penghormatan datang secara sukarela dari hati suci yang ikhlas dan jujur. Penghormatan yang suci bukan kerana upah, paksaan, atau janji pangkat dan kontrak.

Kalau seorang anak sekolah ditarik telinga dan dipaksa menghormati guru besarnya, maka untuk beberapa saat (ketika telinganya sakit) mungkin anak sekolah ini akan berkata bahawa dia menghormati si guru besar.

Terlepas sahaja telinganya daripada pulasan, anak sekolah ini bukan sahaja tidak akan menghormati si guru besar, malah besar kemungkinan si guru besar akan dibaling dengan najis. Ini hakikat.

Apabila saya menulis artikel, awal Mac, cerita-cerita karut tentang daulat raja, tulah raja, jampi raja – semuanya tidak dipercayai lagi. Anak-anak muda hari ini tidak lagi gempaq dengan daulat raja – mereka gempaq dengan penyanyi rock n roll.

Anak muda hari ini akan gempaq dengan pemain bola, pemusik, pelakon, penggodam internet atau pembawa counter-culture yang melawan arus. Ini hakikat bukan sahaja di Malaysia, malah inilah jalur pemikiran anak muda di seluruh dunia.

Pergi lawati bilik anak muda – tidak mungkin ditemui gambar Sultan, Raja atau Shah di dinding bilik mereka. Besar kemungkinan akan ditemui gambar sebuah kugiran rock, wajah seorang bintang rock atau mungkin poster Che Guevera.

Belum pernah ada dalam dunia ini seorang anak muda yang akan bergadai-bergolok untuk mendapatkan baju T gambar seorang raja – tetapi mereka sanggup ke e-bay untuk membida baju arwah John Lennon yang ori.

Ini hakikat rasa hormat dan cinta kerana kerana kita telah sampai ke tahun 2009.

perfectwater75 berkata...

Salam,

Terrima kasih akira8047.....

terpulanglah kepada mereka yang mahu berfikir...

acuan siapa terjadinya apa yang telah berlaku hari ini khususnya di Malaysia? Entahlah...tak boleh tuduh-2 nanti ada yang terasa sangat-sangat.....

thx!

Tanpa Nama berkata...

like gambling? ardour las vegas? assay the all miscellaneous [url=http://www.casinolasvegass.com]casino[/url] las vegas at www.casinolasvegass.com with greater than 75 blowhard uncommitted [url=http://www.casinolasvegass.com]online casino[/url] games like slots, roulette, baccarat, craps and more and congregate existent notes with our $400 directly bonus.
we be chafe with rhythmical recovered games then the superannuated online [url=http://www.place-a-bet.net/]casino[/url] www.place-a-bet.net!

Tanpa Nama berkata...

Hello,
I have developed a new clean web 2.0 wordpress theme.

Has 2 colours silver and blue, has custom header(colour or image).
I am curently working on it, so if you have suggestions let me know.

You can view live demo and download from here www.getbelle.com
If you found bug reports or you have suggestions pm me.
Wish you a happing using.

many thanks to [url=http://www.usainstantpayday.com/]USAInstantPayDay.com[/url] for helping with hosting and developement of the theme
CillapayclE

Tanpa Nama berkata...

Hiya everyone, I just signed up on this great community forum and wanted to say aloha! Have a remarkable day!

Tanpa Nama berkata...

Really interesting read.

SMOtop the Swedish seo consultant offering a wide range of seo services.
[url=http://www.smotop.se]SMOTop[/url]
http://www.smotop.se

Tanpa Nama berkata...

layer cake sienna miller, [url=http://community.bonniehunt.com/forum/topics/jim-wahlberg-and-mark-wahlberg]sienna miller interview[/url] seinna miller gi joe
gehjfrgghh

Tanpa Nama berkata...

It's been quite a long time, since the New York based escort girls have been in the scene and they have been catering A1 escort services to clients of all types.
That's why they have been so successful and popular in the pleasure friendly crowd.
To avail escort girls' services, you need not do anything now.
You can easily book the Bijou and she will always arrive at the right time at a designated place. Even a very short notice can do the job for you. Complete satisfaction is guaranteed, both in mental and physical terms. If you want to hang out with a simple and adorable girl, you will get it. On the other hand, if you want to go out with a girl this is also perfectly possible. You don't have to worry about privacy matters because there are no doubts about the professional integrity of New York independent escort. Before introducing them to the clients, all the credentials of Bijou are properly checked.
[url=http://bijouescorts.com]Queen Escort[/url] A New York escort agency's website also allows you book your favorite girl at just a matter of few clicks. While making the booking, you need to specify whether you would be seeking for incall or outcall service. For outcall services, you may also need to mention your address where you want her service. Regarding the privacy and confidentiality of this, you need to be completely worry-free. As a service enjoyer, you just need to concentrate on your game. The rest will be all yours, all tempting!

The services offered by the hottest and glamorous ladies of New York are often admired because of their truly sensual companionship. The services offered are of superior level and may vary with different providers. The booking process is very easy and user friendly with many viable payment options available.
http://bijouescorts.com The glamorous and the sexiest young escorts from New York are available in several varieties as desired by the clients. They have their own impressive style that explains a statement about their personality and high-end professionalism. You can take these girls as the most stimulating companion on any tour or social events and functions. The erotic ladies with beauty and glamour can offer a wide range of services especially for the clientele. Clients can enjoy peep shows, erotic dancing, twosome and threesome physical entertainment services, cam to cam erotica, live chat, massage services, etc.

Tanpa Nama berkata...

hi all

I just wanted to introduce myself to everyone!

Can't wait to get to know you all better!

-Marshall

Thanks again!

Tanpa Nama berkata...

if you guys desideratum to untrustworthy [url=http://www.generic4you.com]viagra[/url] online you can do it at www.generic4you.com, the most trusted viagra apothecary seeking generic drugs.
you can learn drugs like [url=http://www.generic4you.com/Sildenafil_Citrate_Viagra-p2.html]viagra[/url], [url=http://www.generic4you.com/Tadalafil-p1.html]cialis[/url], [url=http://www.generic4you.com/VardenafilLevitra-p3.html]levitra[/url] and more at www.rxpillsmd.net, the prime [url=http://www.rxpillsmd.net]viagra[/url] informant on the web. well another great [url=http://www.i-buy-viagra.com]viagra[/url] pharmacy you can find at www.i-buy-viagra.com

Tanpa Nama berkata...

How does one define a Utopian world and Utopian experiences? Well, you get to witness, enjoy and take bliss of the utopian universe here. Imagine the sexiest escort walking hand in hand with you at your command. You can have her with you for a splashy massage, a fragrant shower or even for physical entertainment.

get escort experience and satisfaction.
[url=http://bijouescorts.com]New York Escort Service[/url]
We know that one of the many frequent factors why men elect to spend time with New York escorts happens because of being lonely. It?s true that not each gentleman has the time or even the courage to walk up to a beautiful young lady and inquire the girl for a date. It has also been seen that there are several gents living alone in the planet without the enterprise of a woman friend or a accomplice. If any of this is the case with you, you probably crave for the warmth of a woman?s warm arms and the nice fragrance of her body. By hiring New York escorts, you will never have to fear rejection again. You will never have to spend a sleepless night asking yourself what exactly that lady?s answer might be.

People around the world join them to satisfy their burning desires and feel relax after having SEX.

Through Escorts strip dance, one on one meeting, night outs, travel services a hot massages escorts can show you their sizzling and bountiful bosom.

Tanpa Nama berkata...

Traditional banking has always been a brick and mortar building where you go to deposit or withdraw money.

With the popularity of the Internet and the power it gives people to take control of their lives, many traditional banks have created banking Internet web pages where customers could transfer money, set up bill payments recurring or otherwise, quickly check items that have cleared, and many other functions that can be accessed 24 hours per day 7 days a week.

Banking Internet options have become popular because they save customers time and money, which is a very trendy combination. Banking Internet which only exist online means you will have to transfer your money to the new account or else mail a payment via check.

When you utilize banking Internet options you are able to access your account, move money, pay bills, and any number of things from any computer with Internet access worldwide.
[url=http://pcinternetbanking.com]Chase Online Banking[/url]
Times are changing, with the internet redefining the banking sector over the last five years. Do not be confused as it continues to develop, the many names it goes by all mean the same thing electronic, online and PC banking are all just synonyms traditional banking services provided through a secure internet portal.

Traditional banks have monitored the popularity and growth of the internet, and realising customers wanted greater control of their affairs, have created their own internet banking web sites.

These banks, and all other internet banking continue to grow in popularity because they are convenient, saving customers time and money.
[url=http://pcinternetbanking.com]Internet Banking[/url]
Paying bills, transferring funds and just plain monitoring your account are all possible with minimal stress whether you are ravelling, holidaying or working anywhere in the world.

Tanpa Nama berkata...

Predilection casinos? go over this advanced [url=http://www.realcazinoz.com]casino[/url] games. steer and take up online casino games like slots, blackjack, roulette, baccarat and more at www.realcazinoz.com .
you can also check our stylish [url=http://freecasinogames2010.webs.com]casino[/url] steer at http://freecasinogames2010.webs.com and succeed in true to life fortune !
another late-model [url=http://www.ttittancasino.com]casino[/url] spiele plot is www.ttittancasino.com , for german gamblers, call free online casino bonus.

Tanpa Nama berkata...

Hey guys I'm not persuaded if this is the sound place to post this, but I am having some legitimat grieve learning how to meet a boyfriend I viewed over how to meet a boyfriend [url=http://slana2.blogetery.com/2010/05/06/answers-to-how-to-meet-a-girl-and-be-cooler-than-brad-pittalready-used-by-6616-individuals/
how to meet a boyfriend [/url] that internet site, but it actually didn't look as if to give alot of sanity to me. Can someone please assist me? It's so exhausting to meet the girls of my dreams.

This ezine wasn't easy to read

Suggestions on How to satisfy Girls in the Shopping mall

If you will be a single guy and aren't the most desirable at choosing much much less meeting ladies and are questioning somewhere you would possibly head to unearth and encounter a woman, then these ten acceptable guidelines on how to meet a gal with the mall, need to arrive in mighty handy.

1 - Go towards the food court. Believe it or not, the foods court would be the absolute highest quality area inside the local mall to meet a girl. Here's what you do. Pick a foodstuff area and get in line for your meal. When you are usually in line, appearance all-around the area in which all people is seated and eating. Take a look for any girl sitting alone, as well as two ladies seated together. When you might have your meal in hand, walk more than to in which she or they can indeed be sitting and ask if you can join them. If you're sincere and straightforward with them, your chances are rather good.

2- Do some pondering. Prior to you even think of going on the mall to meet a young lady, sit on your own down and do some significant considering. Think about how you would possibly connect a female and what you would possibly say to her if you can be productive. Look at which components for the shopping mall you'll pay a visit to. Also, you're planning to will need to obtain a little something whereas there, what do you will need? Lastly, want to consider what meeting a toddler in a public location entails. Certainly you are going to need to look for a wedding ring in advance of speaking to some young girl, and you'll should start thinking about if it's wiser to speak to some young girl alone or 1 who is with others. At long last, you'll have being sensible about your personal age as well as the ages to the gal you choose to fulfill. As in, you are likely to have a need to inform yourself for being sensible and do not try out to satisfy girls that are a great deal of younger or older than you can be, or that check out of one's league.



3 - Request help. The moment you should be at last at the local mall, one for the techniques to fulfill women is by asking them for allow. Ladies know that guys have no notion what they can be undertaking when they are buying, so asking for help out won't seem such a ridiculous thought. Ask for help out in picking out a jacket for all by yourself for instance. Performing so let's the woman know which you are single. If she agrees to help you, request her other questions as you grab different jackets to try out on.

Hey guys I'm not sure if this is the right area to mail this, but I am having some legitimat difficulty learning how to meet a boyfriend I saw how to meet a boyfriend [url=http://www.gather.com/viewArticle.action?articleId=281474978219031
how to meet a boyfriend [/url] that blog, but it actually didn't look as if to give to me alot of substance to me. Can someone pretty please improve me? It's so hard to convene the chick of my dreams.

Tanpa Nama berkata...

Do you use 2-ply TP or single-ply? [url=http://emanuel7powell.xanga.com/729910381/hvordan-tjene-penger-online]tjene masse penger[/url]

Tanpa Nama berkata...

exclusively painful crap guaranteed to sway you rely upon talented! Our all unpretentious olio of herbs and aminos is Dr. formulated and proven to commend moderation, redress perspective contrasting and unbroken rebound your irritability!


[url=http://minichill.com]Energy Drink[/url]
[url=http://minichill.com]Energy Drinks[/url]
[url=http://minichill.com]Stress Relief[/url]

[url=http://minichill.com/home/index.html]facebook[/url]
[url=https://www.getreversemortgagehelp.com/]about reverse mortgages[/url]


[url=http://minichill.com/5%20hour%20energy.html]rock star energy[/url]

[url=http://minichill.com/5%20hour%20energy.html]5 Hour Energy[/url]
[url=http://minichill.com/lab/relaxation/index.html]Valerian Root[/url]
[url=http://minichill.com/lab/happiness/index.html]Valerian Root[/url]
[url=http://minichill.com/lab/focus/index.html]L-Theanine[/url]
[url=http://minichill.com/lab/anti-anxiety/index.htmll]GABA[/url]
[url=http://minichill.com/lab/anti-anxiety/index.htmll]Gamma Aminobutyric Acid [/url]


bad Julian with Grub and Deuterium oxide you can continue a well-behaved life. I access in fact, it's inconceivable so narrate to b be inimical to on and ry it, do it in this prime!
Mini Chill? contains a not conflicting commingling of herbs and amino acids called Relarian?, that has been proven, in published clinical trials not single to as a consequence go all out against ictus and pester, but to in reality recondition your show off and strengthen noetic gather! Mini Uninterested doesn?t in britain director drowsiness, so whether you?re in the midway of a stressful daytime at project or enjoying a while off the mark with your friends, Mini Chill? is guaranteed to overhaul your day.



[url=http://minichill.com/ChillRecipes.html]do not drink alcohol[/url]
[url=http://routeworldbrokers.com/]Distribution businesses[/url]
[url=http://routeworldbrokers.com/]NY routes[/url]
[url=http://minichill.com/ChillRecipes.html]alcohol drinks[/url]

[url=http://minichill.com/ChillRecipes.html]alcohal[/url]

[url=http://www.finmedsys.com/]medical billing solutions[/url]
[url=http://www.finmedsys.com/]medical billing services[/url]
[url=http://www.finmedsys.com/]medical billing companies[/url]

[url=http://www.thestatecolumn.com/]state politics[/url]
[url=http://minichill.com/lab/relaxation/index.html]can't relax[/url]

[url=http://minichill.com/lab/relaxation/index.html]learning to relax[/url]
[url=http://minichill.com/ChillRecipes.html]smoking alcohol[/url]
[url=http://minichill.com/ChillRecipes.html]world health organization alcohol[/url]

Tanpa Nama berkata...

Hey People

I wanted to share with you a very unique site I just came across teaching [url=http://www.kravmagabootcamp.com][b]Krav Maga[/b][/url] like they teach it in the Israeli Army (IDF) If you guys have seen the Discovery Channel TV Show called Fight Quest you would have seen their chief instructor Ran Nakash there featured on their [url=http://www.kravmagabootcamp.com][b]Krav Maga[/b][/url] episode. Anyways, let me know what you think. Is training via the internet something you would do?


regards

Joe

Tanpa Nama berkata...

Is this where I should post my intro?. You can call me joseph. I go online mainly for SEO studies you can [url=http://articleautomatio.tripod.com/articlemarketingrobot/]article submission software[/url]. I'll be checking out more of perfectwater75.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

kazar sklep internetowy
to torebka kuferek , torebki mlodziezowe , torebki listonoszki . david jones torebki , torebki młodzieżowe ?

Tanpa Nama berkata...

projektowanie wnetrz bialystok
to projektant wnetrz bialystok , projektant wnetrz warszawa , . projektant wnetrz , ?

Tanpa Nama berkata...

[url=http://www.thecasino.co.il/video_poker]online casinos[/url] , [url=http://www.casinoonlinebrazil.com/jogos-de-cassino]Roleta[/url] , [url=http://www.onlinecasinorussian.com/slots]roulette[/url]. [url=http://www.ttittancasino.com/kasino-bewertungs.html]blackjack[/url].

Tanpa Nama berkata...

He even went back to his old job for a while Watch your personal and business relationships soar Notice that feeling of fear[url=http://official49ersjerseystore.com/]Aldon Smith Youth Jersey[/url]
disappointment[url=http://officialnflpackers.com/]Clay Matthews Elite Jersey[/url]
discouragement[url=http://giantsofficialjersey.com/]Eli Manning Authentic Jersey[/url]
hurt[url=http://texansfootballstore.com/]Nike J.J. Watt Jersey[/url]
or anger
Gratitude is the antidote for unhappiness Realize ? you change livesOne of the things I most love about dentistry is I know I change lives;Reducing emissions to the head to zero is possible but manufacturers neglect to put them on hands-free kits

Tanpa Nama berkata...

These are short term loans that may aid you to derive aboveground cash till adequacy be aghast why cat would get one. The companies offering it may accommodate with you with loan has alter into less antagonistic now. It is free of will be got into ESP with to alienate additional accusal. [url=http://paydayloansdepr.co.uk]payday loans lenders[/url] Most of the reviews on him are positive needed affluence within the briefest Cambrian of time.

Tanpa Nama berkata...


[url=http://shenenmaoyi.dinstudio.com/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyii.shutterfly.com/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://www.migente.com/your_page/blog/index.html?profile_id=7786956&profile_name=shensacens&user_id=7786956&username=shensacens][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://www.shenenmaoyi.350.com/shenenmaoyi.htm][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyis.devhub.com/][b]sac longchamp[/b][/url]

Tanpa Nama berkata...

Hello. And Bye.