Oktober 15, 2009

Selamanya UMNO Takkan Berubah! Pindaan Paling Bangang!

Salam Bloggers!

UMNO 1 Malaysia sedang menunggu apa yang bakal diamanatkan Najib dalam ucapan dasar sulungnya sebagai Presiden UMNO. Tentunya hari ini, rakyat akan terus disajikan dengan pelbagai versi pantun yang akan dijadikan 'hadis' oleh pengikut kanan dan kiri UMNO. Namun begitu, saya ingin membawa perhatian mengenai pindaan perlembagaan yang dicadangkan UMNO dalam Perhimpunan Agung Khas kali ini. Kalau mengikut apa yang dikemukakan oleh penulis blog tegar UMNO ini maka saya rasa agak pelik kalau pindaan ini diterima ahli UMNO. Lihatlah beberapa pra-syarat yang dicadangkan untuk dilaksanakan oleh parti 'kebanggaan' orang Melayu di Malaysia ini. Antaranya :-

1. Syarat untuk dicalonkan/bertanding sebagai Presiden UMNO : Sekurang-kurangnya telah menjadi Timbalan Presiden selama dua penggal berturut-turut.

2. Syarat untuk dicalonkan/bertanding sebagai Timbalan Presiden UMNO : Sekurang-kurangnya sudah menjadi Naib Presiden untuk dua penggal berturut-turut.

3. Syarat untuk dicalonkan/bertanding sebagai Naib Presiden UMNO : Sekurang-kurangnya sudah menjadi Ahli Majlis Tertinggi UMNO selama 2 penggal berturut-turut.

4. Syarat untuk dicalonkan/bertanding sebagai Ketua Pemuda UMNO/Ketua Wanita/Ketua Puteri : Sekurang-kurangnya sudah menjadi EXCO Pergerakan tersebut selama dua penggal berturut-turut.

5. Semua syarat ini turut akan dilaksanakan di semua peringkat kepimpinan UMNO, sama ada di peringkat Bahagian mahupun Cawangan.

Merujuk kepada syarat nombor wahid, mana mungkin ada orang lain yang akan mampu mencabar jawatan tertinggi parti kerana bagi saya ini adalah syarat yang hampir mustahil dipenuhi. Katakanlah, si A memegang jawatan Timbalan Presiden selama satu penggal kemudian tewas pada penggal seterusnya tetapi mendapat semula jawatan tersebut pada penggal yang satu lagi, maknanya secara otomatik presiden sedia ada akan mendapat kedudukan selesa sekurang-kurangnya tiga penggal atau selama 12 tahun. Itu jika timbalan presiden semasa berjaya mendapatkan semula jawatan nombor 'Thani' parti ini dalam pertandingan kali ketiga. Kebiasaanya, bila seseorang itu tewas merebut jawatan tertnetu, dia akan ditinggalkan dan dilupuskan terus dari parti atau lebih cantik dipanggil 'VETERAN PARTI'. Namun begitu, orang semasa yang paling layak mencabar presiden ialah Tun Dr.Mahathir, itupun kalau masih diberi umur yang panjang oleh Allah S.W.T. Jadi, mana seruan demokrasi yang dikatakan begitu 'subur' dalam UMNO? Maka pindaan ini sewajarnya dicop sebagai satu lagi drama RETORIK UMNO kalau ia benar-benar dicadangpindakan oleh UMNO.

Maka, saya bersetuju bahawa syarat pindaan ini hanya memberikan peluang lebih selesa kepada mereka yang sedia berkuasa untuk terus berkuasa dengan lebih rakus mengaut segala kekayaan. Beranikah setiap individu pemimpin yang berada dalam kelompok elitis ini mengisytiharkan harta sebelum dan beberapa tahun selepas menjadi sebaahagian pimpinan UMNO?

Maka, selamanya UMNO tak berubah kerana mengekalkan doktrin yang sama iaitu hanya mereka yang tertentu sahaja layak mencalonkan siapa yang mereka fikirkan layak sahaja. Walaupun kononnya ia akan dilaksanakan di semua peringkat tetapi ia tetap tidak membawa apa-apa makna positif untuk perkembangan UMNO secara lebih progresif untuk merakyatkan UMNO.

Maka RETORIK yang sedia ada akan terus dikitar semula demi kelangsungan kuasa mereka yang tak mahu kalah dan turun walaupun sudah tidak menepati citarasa semasa UMNO lagi. Pihak pembangkang akan lebih seronok dengan pindaan yang dicadangkan ini kerana ia akan memberi ruang yang lebih luas kepada mereka untuk terus 'mengelirukan' rakyat khususnya ahli-ahli UMNO di peringkat akar umbi untuk langsung menyertai mereka kelak.

Fikirlah sehabis baik, kalau seorang yang didapati berslah dalam rasuah politik boleh lagi dicalon dan diangkat menjadi wakil rakyat maka kita renunglah sendiri apa yang UMNO mampu buat selepas ini selain terus dan terus merosakkan kekuatan dan kesepaduan UMNO khususnya dalam menghadapi cabaran terhebat dalam PRU-13 nanti.

Pemimpin UMNO yang ada, ini adalah peringatan jika anda terus leka dan alpa, jangan salahkan rakyat kerana 'tidak bersyukur' dan 'berterima kasih' kepada kerajaan Tertua di Malaysia ini atas segala sumbangan yang diberikan walaupun dalam masa yang sama anda menggunakan wang rakyat yang diakui sebagai wang sendiri....

p/s: rakyat yang 'bodoh' bolehlah terus ditipu...

thx!

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tulisan anda memang betul kpd anda sprti juga nama anda perfectwater75
-unperfectstone53

Tanpa Nama berkata...

elok gak UMNO tak berubah. Nanti PR boleh memerintah. Untung untung boleh jadi editor utk PR plak.

Aspan Alias berkata...

Sdr Perfectwater 75,

Your opinion is well thought and I certainly share it with you.

The ammendmends of the cparty's constitution is for self protection of weak leaders who want no chaalenges while ascending the leadership. Alot of people say this ammendmends are for Najib chosen successor Hishammudin.

It has got nothing to do with us ordinary members.

They want us just to be 'burung balam'. Just nod our heads and say nothing against them.

It is forbidden to say anything against them

Sabarlah bro. God knows what inside their qalby.

Just pray hard as there is no other way to check their greed.

Only God does.

perfectwater75 berkata...

Salam,

terima kasih Tuan ASPAN ALIAS, lama tak baca komen tuan...

As long as we are the ordinary members, we must accept what ever they want to do..so if what they do will destroy party..We just follow!

buat unperfectstone, thx 4 ur comments!

thx!

Tanpa Nama berkata...

mencari kebaikan dari ketidak sempurnaan umno,dimana bolih kita meletakkan harapan melayu,orang muda minta hapuskan deb,hapuskan i.s.a hapus quota,samarata sedangkan saluran tv pun tak bolih disatukan sek rendah pun 3 aliran
pilih pas ia bersama dgn dap keadilan menolak deb(melayu)
unperfectstone53-bukan ahli umno

perfectwater75 berkata...

Salam,

Unperfectstone53,

Saya yakin jika kita berani menggunakan kuasa secara telus dan adil, Melayu boleh dimartabatkan dan kuasa tersebut takkan dicabar atau tercabar. Empat Rukun Baru Kesatuan UMNO pun meninggalkan AQIDAH sebagai salah satu ciri rukun tersebut. Bagaimana boleh Melayu dipuncakkan dan menjuarai segalanya jika unsur yang berteraskan agama langsung tidak disebut dalam melaksanakan TRANSFORMASI UMNO di alaf ini?

thx!

reek berkata...

Hello Najib! Malaysians are not stupid as you think!

You are the biggest corrupted UMNO goon walking freely and the solid proof that MACC is a bias, farce and practice selective prosecution!

Ask MACC to charge you in court for raking 400 million and the court send you to jail. Then we will believe whatever rubbish you said!

miya berkata...

Let us face it, Malaysians.

National Airline = MAS = Loss Big

National Bank = Bank Bumi = Loss Also

National Car = Proton = Tak Boleh

National Policy = NEP = Never Ending Problem

National Road = Toll = Money For Warlock

National University = UM = Joke

In other words, whatever touch nationalised, just wait for the vultures to start feasting. Malaysians, you buggers are being taken for a ride by your leaders and yet, come election, don't know how to vote properly for the future of your children and next generation.

kentanjim berkata...

Only a pure moron will think that PR government can win the BN government in terms of corruption and abusing power.

A brainless guy is not even a wakil rakyat but now he is suddenly become the (shameless) speaker.

Hello Ganesan, tell me face to face, how low can you go?

vesewe berkata...

Looks like the morons in UMNO/BN never learns!

fargoman berkata...

Yes, a lot of non-malays in Malaysia are leaving this country. But what the hell, they (babiputras) don't care. They are happy that we leave.

I do agree with you of those mentioned, our country is stepping backward, we are loosing in all aspects and yet overdue and retarded ministers are still available on shelf. The ministers think that they are the only ones capable and qualified to be there and not replaceable, otherwise the country could collapse.

Looking at Afghanistan, Iran, Iraq likes looking at this country future. The well connected babiputras are getting richer. This government is spoon feeding the babiputras at this nation expense. I am sick of this country too.

My advise is let them rot in their own stew.

aston berkata...

You are so damn right. From day one I am still trying to figure out what Najib meant by 1Malaysia. Every stooge in UMNO including his deputy is surely anti 1Malaysia if my interpretation is right.

As for PR, not only the dickhead Zulkifli Nordin, but Hassan Ali should be sacked from the parties for dragging PR through mud, with their uncalled for press releases, and idiotic stand on sensitive matters.